Een logo is geen brand

Veel zelfstandige ondernemers lopen helemaal warm voor een logo, huisstijl ​en website en hechten er veel belang aan. En terecht. Maar door alle aandacht ​aan het grafische luik te besteden, missen ze het meest fundamentele stuk: wat moet dat logo symboliseren. Met andere woorden: Wie ben ik? Wat doe ik? En waarom?  

"Ik wil een logo"

De eerste zin die ik meestal hoor wanneer ondernemers mij contacteren is: " Ik wil een logo." Dan stel ik ze de vraag wat het moet symboliseren. Dan beginnen ze vaak over bepaalde kleuren, vertellen ze over bepaalde vormen of noemen ze voorbeelden van andere logo's die ze mooi vinden.  

Allemaal goed en wel. Maar een logo maakt jouw brand niet. Deze manier van denken over hoe jezelf presenteren en in de markt zetten, wijst op traditionele branding.

van traditionele naar nieuwetijds branding

Veel solo-ondernemers hebben nog het idee van traditionele branding in hun hoofd. Hoe dat komt? Wel, laat me je kort iets vertellen over de geschiedenis van branding en hoe het door de tijd heen evolueerde. ​

​Branding ​als brandmerken van creatie of bezit

Branding begon heel lang geleden als een symbool op aardewerken potten zodat de koper wist wie de maker was. Men herkende het atelier aan de hand van het logo. Een logo was dus een praktisch iets: een handtekening van de maker. ​

​Deze techniek met ijzeren stempel werd later ook toegepast om bezit aan te duiden. In het wilde westen werden veekuddes letterlijk gebrandmerkt met een gloeiend heet ijzer. Dat is waar de etymologische term branding vandaan komt. Brandmerken zodat veehouders ​hun runderen makkelijker konden herkennen.

Denk ook aan de stukken zeep of het brood van weleer. Daar stond ook altijd de stempel van de fabrikant of de signatuur van de bakker op. Sinds de Industriële Revolutie en de opkomst van massaproductie werd het gebruik van dit symbool nog belangrijker.

​​Op het brood van vroeger stond altijd ​de signatuur van de bakker

Een brand is een emotionele ervaring 

Maar al snel was een symbool of logo niet meer voldoende om op te vallen in een zee van producten. De meest succesvolle bedrijven hadden begrepen dat ze een emotionele band met hun publiek moesten creëren. De komst van televisie veranderde de spelregels. Niet langer kleuren en woorden, maar passend beeldmateriaal en een duidelijke boodschap werden belangrijk. Het internet bracht dan weer de websites.

Slechts 64% van ​intuïtieve ondernemers weet wat hen écht uniek maakt. En jij ?  Test het hier

Slechts 64% van bewuste ondernemers weet wat hen écht uniek maakt. En jij ? Test het hier

Een brand geeft status en een tribegevoel

Daar waar vroeger mensen tot een stam, familielijn of gemeenschap behoorden, zijn die structuren afgebrokkeld en is een gemis ontstaan. We zijn het veilig groepsgevoel kwijt, het gevoel mee te tellen - nochtans een fundamentele behoefte. Dat is waar brands vandaag op inspelen: het creëren van een groepsgevoel, een community waar je kan bij horen. En wat brengt mensen samen? Gelijke ideeën, doelen, waarden en betekenis. 

“​Branding is for cows
belonging for people.”

Een brand is het verlengde van persoonlijkheid

Een tribegevoel is iets totaal anders dan een pure verkooptransactie. Je spreekt tot de identiteit van mensen. Je creëert producten, diensten, inhoud en een community die hen helpen die identiteit uit te drukken. Je wakkert potentieel aan en dat geeft hun leven meer inhoud en betekenis. Door hun waarden aan te spreken, schep je een hechte band.  

Klanten begrijpen de boodschap als “dit helpt me om te worden wie ik wil zijn” in plaats van“dit helpt me beter in het rijtje te lopen zoals de maatschappij van mij verwacht.” Je raakt hen op een diep niveau: hun wens om ertoe te doen, om iemand te zijn, om zichzelf te mogen zijn of om te streven naar een hoger doel. 

Een brand is ​een vat vol betekenis en waarden

Maar hoe doe je dat? Hoe maak je een verbinding met dat diepe stuk van jouw publiek? Door te leren werken met archetypes uit jouw diepere laag. Archetypes beïnvloeden ons via het onbewuste collectieve veld. Iedereen die ooit sprookjes gelezen heeft, herkent ze intuïtief. Jouw archetypes kunnen meer diepgang en spirit verweven in je missie & visie, waarden, werkwijze, ideale doelgroep en aanbod. En dat zijn dan weer de bouwstenen van je Brand Identiteit & Strategie. 

​Een authentieke brand ontwikkelen begint met jezelf en j​e diepere laag

Je brand ontwikkelen begint dus met jezelf en je archetypes, niet jouw klant zoals in traditionele branding. Zo zal je op een natuurlijke manier klanten aantrekken die bij jou passen zonder jezelf te verloochenen. Je hoeft geen nieuwe trends in marketing op te volgen of slimme trucjes te hanteren, wel zo dicht mogelijk bij je Archetypes blijven.  

​Een brand is dus veel meer dan een logo alleen. Met een brand kan je meerwaarde creëren, spreken over je waarden, mensen helpen uitdrukking geven aan hun identiteit en ze samen brengen. Een logo illustreert jouw boodschap in de vorm van een symbool. 

​Start niet met je logo maar met het doorgronden van jezelf.

Hoe denk jij over branding?

Wat ​was voor jou het met-stip-​op-nummer-1 inzicht over nieuwetijds branding? ​Schrijf je antwoord in de comm​​​​ents hieronder.

  • Jacqueline Moleman schreef:

    Wat een bijzonder krachtig en prachtig blog, Delphine. Je bent je tijd ver vooruit.

    Nieuwetijds branding is voor mij: delen van wie je bent, met intentie tot klantgeluk en een passend inkomen als beloning. Je onderneming is namelijk zo groot als jij bent.

    Daar zou ik nog het volgende aan willen toevoegen: Volgens Albert Einstein is de definitie van krankzinnigheid: “Steeds hetzelfde blijven doen en dan betere resultaten verwachten.”

    Een kleine variatie hierop is: “Precies hetzelfde als je concurrenten doen en dan toch verwachten dat klanten met jou in zee gaan. ” 😅

    • Delphine Ghekiere schreef:

      Hi Jacqueline, dank je wel voor je reactie!
      Delen van wie je bent en daarin een meerwaarde zijn voor je klant is een mooie omschrijving van branding. Ik zie jammer genoeg nog te vaak gekloonde branding. Ondernemers gaan in coaching en beginnen onbewust de boodschap van hun eigen business coach over te nemen. Daarbij verwachten ze dezelfde resultaten. Dat kan een tijdje werken of helemaal niet (meer), het gaat erom dat je laat zien wie jij bent. Wat jouw eigen boodschap is. En dat kan niet altijd hetzelfde klinken als je eigen coach of concurrenten. Het vraagt vooral zelfkennis en reflectie.

  • >