​Hoe ondernemen met archetypes jouw verlangen naar heel-zijn kan vervullen

Archetypes zijn een krachtige helende tool in persoonlijke ontwikkeling en helpen de split tussen je ego en ziel te helen. 

Als werknemer leefde je voortdurend in spreidstand. Enerzijds een strak professioneel masker op kantoor, en anderzijds jezelf zijn thuis en in je vrije tijd. De zoektocht naar zingeving veroorzaakte een nog diepere kloof en deed je uiteindelijk de stap zetten naar ondernemerschap. In dit artikel leg ik uit hoe ondernemen met archetypes je kan helpen als zelfstandig ondernemer om de split te overstijgen en terug heel-zijn (wholeness) te ervaren.


In spreidstand tussen je job en je waarden


Laat me raden ...


... tachtig procent kans dat je in een bedrijf of organisatie gewerkt hebt (of dat nog steeds doet maar dan halftijds) waar je het gevoel kreeg in spreidstand te staan. Waar je een deel van jezelf moest verstoppen om te overleven. Even terug naar die periode...


Op kantoor ruikt het naar slappe koffie in plastic bekers en vers geprint papier


Je komt lichtjes gehaast aan op kantoor nadat je jouw kinderen naar school gebracht hebt en het verkeer met succes trotseerde. De ochtendrush doet jouw hart lichtjes bonzen in je keel. Op de werkvloer ruikt het naar slappe oploskoffie in plastic bekers, duffe airco-geklimatiseerde lucht, warme vers geprinte A4 formulieren en een walm van parfum van die ene irritante collega. Je kruist zijn blik in een fractie van een seconde en denkt aan jouw ergernissen.

​Haantjesgedrag en vriendjespolitiek  

Vreselijk frustrerend hoe jouw baas en die andere manager elkaar bekampen. Echt haantjesgedrag. Om maar te zwijgen van die bitse vriendjespolitiek dat collega’s tegen elkaar uitspeelt. Ondanks het teamwerk, de brainstorming en goede voornemens belanden vernieuwende voorstellen uiteindelijk toch in de onderste lade. Onbegrijpelijk hoe bovenhand beslissingen worden genomen.

Ego, cijfers en ratio primeren boven het emotionele en warm menselijke aspect

Het persoonlijke en spirituele stuk waar jij steeds meer in groeit, heeft hier allesbehalve een plaats. Je betrapt jezelf erop dat je het moet verstoppen, uit schrik om belachelijk gemaakt te worden of het label zweefteef te krijgen.​​​​​

​Professioneel masker  

​De sfeer op kantoor bezorgt je een licht ongemakkelijk gevoel maar je bijt door, want je wordt redelijk goed betaald voor jouw functie. Zelfs al ben je het niet helemaal eens met de manier hoe klanten behandeld worden of hoe aan marketing gedaan wordt; jouw loon betaalt de rekeningen.

​Vanaf het moment dat je in je auto stapt en naar huis rijdt, gooi je jouw professioneel masker met een ruk van je gezicht. Het belandt samen met je handtas op de autostoel rechts van je (of op je schoot op de trein naar huis). ​

​​Eindelijk terug jezelf... thuis  

Met een zucht sla je de deur van je woning achter je dicht. Oef! Eindelijk thuis... Jouw gezin. Jouw eigen wereld. Daar ben je veel méér dan je jobtitel en je prestaties. Daar kan je jezelf zijn. Niet dat jouw collega’s en baas slechte mensen zijn. Nee. Ze leven gewoon in een totaal andere wereld. Prestaties, omzet, stakeholders, excelsheets en powerpoints.

Jouw collega's en baas zijn niet slecht, ze leven gewoon in 'n totaal andere wereld.

De wereld van jouw werkgever is verre van in sync met jouw waarden, die liggen helemaal anders. Een wereld die steeds moeilijker te rijmen valt met die van jou.

Zoektocht naar vervulling​​​  

​In je zoektocht naar meer vervulling en betekenis heb je aan soul searching gedaan. Meditatie, wandelen in de natuur, yoga, lichaamswerk … praktijken die je geopend hebben voor een andere dimensie. Het contact met jouw innerlijk kompas verdiept zich langzaamaan. Hoe luider die stem klinkt, hoe meer je verdeeldheid voelt.

​work life balance


Je voelt je verscheurd. Enerzijds heb je jouw professionele rol en anderzijds je privé leven waar je alles tegelijk mag zijn. De work-life balance schommelt hevig weg en weer.

“​Work life balance a notion that shows how little life is left in work when we have separated ourselves from so much that truely matters.”

​Frederic Laloux

​Innerlijke stem

​​Tot op het moment dat je jezelf de vraag stelt: Waar ben ik mee bezig? Is dit in lijn met wie ik wil zijn? Het knagend gevoel vertelt je dat het zo niet langer kan. Onmogelijk om jouw innerlijk kompas steeds te negeren.

​De​ split wordt zo pijnlijk dat je beslist om het bedrijf - waar je een mooie deel van je carrière hebt opgebouwd - te verlaten. Of - op zijn minst - minder uren te gaan werken om iets wat van jou is op te bouwen.

​Onafhankelijk in je eigen wereld

Je verlangen naar een zinvolle professionele activiteit stuurt je naar het ondernemerschap, onafhankelijkheid. Maar je wil niet zomaar diensten aanbieden en winst maken. Het doel is om iets neer te zetten en een wereld te creëren helemaal in lijn met jezelf. Pur sang.

Now I become myself. It’s taken time, many years and places; I have been dissolved and shaken, worn other people’s faces... May Sarton

Een wereld waar jij de dingen op jouw manier mag doen. Keuzes maken op basis van je denken, gevoel, intuïtie, hart en waarden. Waar je als nieuwetijds ondernemer niet hoeft te pretenderen iemand te zijn die je niet echt bent, of slechts op halve kracht te draaien. Waar je een aanbod kan creëren die écht bijdraagt aan het welzijn van anderen.

​healing the split


De nieuwe opdracht nu is jezelf neerzetten als ondernemer met een missie. Te tonen dat je geen doorsnee ondernemer bent, maar een bewuste ondernemer die persoonlijke ontwikkeling belangrijk vindt en laat zien waar hij of zij in gelooft. ​​ Voor je aan een website begint, is het nodig ​om alles op een rijtje te zetten. Je hebt een aantal puzzelstukken. Maar hoe kan je die nu in elkaar ​laten passen?

​Hoe verbind je al jouw puzzelstukken, talenten, ervaring, tekens, symbolen, diepe verlangens en persoonlijkheid en tot een samenhangend geheel? ​​​​​

​Samenhangend geheel

​​Hoe verbind je al jouw puzzelstukken, talenten, ervaring, tekens, symbolen, diepe verlangens en persoonlijkheid en tot een samenhangend geheel? ​​​​​

Archetypes helpen je inzicht te verwerven in de structuren van je psyche en ziel. In die dieptes van jezelf ben je één met een groter geheel. Archetypes zijn de gemeenschappelijke noemer van alles wat je doet, waar je van droomt in je “privé leven” en wie je bent, waar je goed in bent “op de werkvloer”.

​Archetypes zijn de lijm voor ​de onhoudbare spreidstand tussen werk en leven​

​Archetypes maken terug heel

Daar waar op de werkvloer van het bedrijf waar je werkte vooral afscheiding is tussen :  

  • ego en ratio versus emoties en spiritualiteit
  • collega’s gebaseerd op afdeling, plaats in de hiërarchie en prestaties
  • het bedrijf en de competitie
  • de professionele en persoonlijke kant

helpen archetypes je jouw :

  • ​ego​ te verbinden met diepere stukken van jezelf
  • ​denken, voelen en weten te integreren
  • ​vrouwelijke en mannelijke, tegengestelde delen te overstijgen
  • ​relaties met anderen beter begrijpen omdat je jezelf beter begrijpt

Via de archetypes zijn we op een bepaald niveau allemaal verbonden en maken we deel uit van een collectief bewustzijn; en toch zijn we helemaal verschillend als individu.

Benut de archetypes in het ondernemen om inzicht te ​krijgen in wie je écht bent. Als je de archetypes verweeft in je brand, hoef je nooit meer een professioneel masker op te zetten. 

Weet jij wat jouw belangrijkste archetype is?​

​Over de auteur Delphine Ghekiere

Brand Imagineer. ​

​Als Archetype Mentor en beelddenker ben ik op missie om jouw verborgen potentieel, talent, verhaal en zielsmissie ​zichtbaar te maken. Lees hier meer over mijn verhaal.

>